Interwiew

Indžić: Uzvišeni Bog počastio nas je ovogodišnjim ramazanom u lijepoj, porodičnoj atmosferi, i zaustavio bjesomučni ritam!

Ovogodišnji mjesec ramazan i ramazanski bajram vjernici u cijelom svijetu i Bosni i hercegovini dočekali su u vanrednim okolnostima. Globalna pandemija koronavirusa uticala je na sve segmente života, pa i na vjerski život. O proteklom ramazanu, ramazanskom bajramu i bajramskim aktivnostima razgovarali smo sa glavnim imamom Medžlisa islamske zajednice Travnik, mr. Salih-ef. Indžićem.

 

 

SIN: Ovogodišnji mjesec ramazan dočekali smo u vanrednim okolnostima, kao i cijeli svijet, pogođeni pandemijom koronavirusa. Koliko je uticalo na ramazanske aktivnosti Medžlisa IZ Travnik?

 

Indžić: Iskušenje zvano koronavirus je, kao što kažete, pogodilo cijeli svijet i ima velikog utjecaja na svakodnevni život ljudi. S obzirom na to da se virus u našoj zemlji pojavio početkom marta te posebno uzeo maha upravo pred ramazan, Rijaset Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini je svim organizacijskim jedinicama uputio instrukcije o postupanju u vanrednim okolnostima. To je, naravno, podrazumijevalo redukciju aktivnosti, pa tako je obustavljeno obavljanje namaza u džematima, što je obuhvatalo i džumu-namaz, zatim teravije, mukabele, zajedničke iftare i sl. Jednom riječju, početkom ramazana su obustavljene ili u dobroj mjeri reducirane mnoge ramazanske aktivnosti koje podrazumijevaju okupljanje većeg broja ljudi na jednome mjestu. S nestrpljenjem smo, zajedno sa vjernicima, iščekivali popuštanje mjera. Hvala Bogu da smo to, u posljednjoj trećini ramazana i dočekali.

 

SIN: Koje su aktivnosti provođene tokom ovog ramazana?

 

Indžić: Većina uobičajenih ramazanskih aktivnosti je provođena u nešto izmijenjenom obliku. Recimo, u početku ramazana džumu-namaz su klanjali samo imam i džematski odbor, teravih-namaz i druge namaze samo imam i mujezzin. Kasnije je dopušteno prisustvo vjernika, ali je obred džume i teravih-namaza skraćen. Mukabela je učena u džamijama bez prisustva vjernika, a centralna mukabela iz Šarene džamije je u prvoj polovini ramazana išla uživo preko internet kanala. Centralne svečanosti povodom mubarek noći su snimljene pa u prigodnim terminima emitirane na lokalnim TV kanalima. Uz to, naši koordinatori za društvenu brigu i za brak i porodicu, te Mreža mladih Medžlisa, kao i svi imami, bili su aktivni u projektima dostavljanja iftara na kućne adrese, zatim distribuciji paketa pomoći socijalno-ugroženim osobama i u sličnim aktivnostima.

No, neke dodatne aktivnosti, kao što su hafiska i mukabela za žene, gostovanja predavača, zajednički iftari ili teravih-namaz na dodatnim punktovima mimo redovnih džemata iz praktičnih, sigurnosnih razloga  nismo mogli organizirati.

 

SIN: Mjere koje su propisali Krizni štabovi u državi uticale su na život svih nas. Koliko nas je pandemija zbližila u našim porodicama, bližnjima, s obzirom da je sve evidentnija otuđenost među ljudima?

 

Indžić: Upravo u tome leži draž ovogodišnjeg ramazana. Više nego ikada ranije, imali smo vremena da se vratimo sebi, što bi rekao jedan moj kolega „da sami sebe zovnemo sa fiksnog na mobilni“, te da uživamo u porodičnoj atmosferi. Imam običaj kazati da nas je Uzvišeni Bog počastio ovogodišnjim ramazanom u lijepoj, porodičnoj atmosferi, i zaustavio bjesomučni ritam, tempo na koji često, ni sami ne znamo zašto, pristajemo. Ne treba zaboraviti da postulati islama kontinuirano insistiraju upravo na jačanju porodičnih i rodbinskih veza.

 

SIN: Mjere koje su propisane još prije mjeseca ramazana uticale su na odvijanje vjerskog života. Kakva su bila Vaša osjećanja i šta zapazili nakon što je počelo ublažavanje mjera i kada je imamima i vjernicima omogućeno da obavljaju prve namaze?

 

Indžić: Osjećanja su podijeljena jer smo se vratili u našu stvarnost koja podrazumijeva dva tipa ljudi, dvije vrste ljudske prirode. Prva kategorija su ljudi koji su jedva dočekali momenat da ponovno u zajednici, u džematu, u džamijama, padnu na sedždu Gospodaru svjetova i priznaju da smo svi u potrebi za Božijom zaštitom i Njegovom milosti. To su oni kojima je, a tome smo i svjedočili, kada su prvi put nakon zabrane ušli u džamiju na džumu-namaz, oko zasuzilo. To su oni čija su srca zatreperila i koji su kroz ovu krizu ojačali svoje vjerovanje, osnažili ga.

Druga kategorija su, nažalost, oni koji su popuštanje restrikcija dočekali javno griješeći uz ramazan, koje ova kriza ni najmanje nije potakla na zapitanost o sebi, o životu, o životnom cilju. To su oni koji se vraćaju nemoralu, kriminalu i pošastima vremena u kojem živimo. No, na nama je da i dalje ustrajno radimo na promicanju dobra i upozoravamo na posljedice griješenja.

 

SIN: Da li su poduzete dodatne vjerske aktivnosti nakon ublažavanja mjera?

Indžić: Nakon ublažavanja mjera Rijaset IZ u BiH je donio nove instrukcije kojima se dozvoljava namaz u džematu, uz poštivanje posebnih epidemioloških mjera zaštite koje propisuju krizni štabovi. Drugim riječima, uz obaveznu dezinfekciju obuće i ruku, korištenje zaštitne maske, te držanje distance i sličnih mjera zaštite, zajedničke aktivnosti se ponovno obavljaju. Naravno, bez dužih i dodatnih zadržavanja, bez aktivnosti i sadržaja koji nisu neophodni i uz izbjegavanje svake vrste gužve.

U tom smislu je i instrukcija o redukovanom broju rekata teravih-namaza i džuma-namaza. Da se ne bi pogrešno razumjelo, nije došlo do redukcije onoga što je obligatorna dužnost, sadržaj, to nije ni moguće, nego u dodatnim, dobrovoljnim, drugostepenim i trećestepenim dužnostima koje se u vanrednim okolnostima mogu izostaviti a da se ne naruši integritet same obaveze.

 

SIN: I Ramazanski bajram dočekujemo u specifičnim okolnostima, koja je vaša poruka vjernicima?

Indžić: Volio bih da apostrofiram jednu stvar, a to je da vjernici ne trebaju tugovati za tim što ovoga ramazana dio ibadeta nisu izvršili u potpunosti ili ih pak  nisu provodili u džamiji. Trebaju imati na umu da Uzvišeni Allah Svoga roba nagrađuje prema najmeri. Dakle, oni koji u, nazovimo ih, redovnim okolnostima prakticiraju određeni ibadet, na određeni način, a koji im iz određenog razloga nekada bude uskraćen, bit će nagrađeni u potpunosti, bez obzira na nemogućnost njegovoga izvršenja koju je splet različitih okolnosti sa sobom donio.

Moja druga poruka bi bila da se i dalje, u toku bajramskih sadržaja i aktivnosti, pridržavamo uputa nadležnih instanci i epidemioloških službi. Znajmo da se zaštita drugoga od sopstvenih negativnosti po hadisu Vjerovjesnika ubraja u sadaku koju čovjek sam sebi udjeljuje. To je, uejdno, najbolja bajramska hedija za svakoga.

 

 

SIN: Drugi dan Ramazanskog bajrama tradicionalno se u našoj domovini BiH obilježava i kao Dan šehida. Da li su planirane aktivnosti s obzirom na okolnosti u kojim dočekujemo Ramazanski bajram?

 

Indžić: Instrukcija Rijaseta Islamske zajednice je da se aktivnosti na Dan šehida vrše na otvorenom prostoru. Nažalost, zbog mjera predostrožnosti, uobičajenog prijama za predstavnike porodica šehida i drugih udruženja proisteklih iz rata ove godine neće biti. To je ujedno i naš zajednički stav. Program na Centralnom šehidskom obilježju u Travniku, kao i obilazak ostalih šehitluka u gradu ćemo u dogovoru sa predstavnicima Udruženja porodica šehida i Kantonalnom upravom za pitanja boraca svakako gledati da upriličimo. U kojem obliku još ne znamo. I u našim džematima imami će proučiti Ja-sin ili odlomak iz Kur'ana i dovu i na taj način obilježiti Dan šehida. Tako da možemo kazati da će program biti održan, ali ovaj put u nešto reduciranoj formi.

 

SIN: I protekli period između dva bajrama na području Medžlisa IZ Travnik obilježen obnovom vjerskih objekata, šta biste posebno izdvojili?

Indžić: Krajem prošle, kao i u prvom tromjesječju ove godine urađeno je zaista mnogo na obnovi i opremanju vjerskih objekata. Recimo, krajem prošle godine okončani su radovi na fasadi i utopljavanju džamije u Docu, zatim radovi na rekonstrukciji krova džamije i enterijerski radovi u džematu Brajići. Također, u istom džematu su urađeni značajni zahvati na imamskoj kući i objektu mekteba. Završeni su projekti toplifikacije i obnove džamije u Šumeću te džamije u naselju Slimena. U džamiji u Šumeću je nakon instalacije centralnog grijanja i peći na pelet završena kompletna obnova unutrašnjih i vanjskih zidova, te se može slobodno reći da je džamija obnovom od prije osam godina i ovom posljednjom u potpunosti rekonstruirana. U džamiji u Slimenima izgrađen je aneks iznad sofa i u tom dijelu su smještene nove mektebske prostorije, a džamija je dobila novi prepoznatljiv izgled sa tri kupole.

Osim toga, novi mekteb u džematu Višnjevo opremljen je novim klupama i stolicama za učenike, te katedrom za muallima.

U ovoj godini u Poturmahalskoj džamiji završeni su radovi na promjeni sistema centralnog grijanja sa radijatorskog na podni. Prilikom izvođenja ovih radova salivena je mrtva ploča u džamiji i estrich, a zatim je uređen i kompletan enterijer, tako da je džamija sada u potpunosti osvježena.

Osim toga, Medžlis IZ Travnik obezbijedio je kompletan namještaj i njime opremio osam mekteba na našem području. I na kraju, pred sami ramazan, u Konaturskoj džamiji završeni su radovi na obnovi enterijera, u okviru kojih su nabavljeni nova prostirka i luster.

Ovo je samo dio aktivnosti koje provodi rukovodstvo Medžlisa u saradnji sa džematskim i građevinskim odborima na terenu. Na ovome, naravno, ne namjeravamo stati.

 

SIN: Hvala na izdvojenom vremenu i razgovoru.

 

(SIN)